24.02.2011

SGAÖ Kontrol ve Uygulamaları Hakkında Anket Formu

SGAÖ Uyumu İçin Kendi Kendini Kontrol Yaklaşımı [1]

Kontrol Birimi:
Kontrol Tarihi:
Kontrol Yetkilisi:

===================================================================

1. SGAÖ Yasası ve Banka Politikası ve Prosedürleri

SGAÖ Yasası ve buna bağlı tebliğler de belirtilen hususlar hakkında yeterli bilginiz var mı ?


Bankanın Yönetim Kurulu tarafından onaylanan SGAÖ Politikası ve buna bağlı Müşteri Kabul Politikası hakkında yeterli bilginiz var mı ?


2. Müşteri Kabul Politikası


Şubenizde müşteri olarak kabul edilecek olan özel ve tüzel kişiler hakkında yeterli bilgilendirme yapılıyor mu ?


Şubenizde müşteri olarak kabul edilmeyecek özel ve tüzel kişiler hakkında yeterli bilgilendirme ve önlem alınıyor mu ?


3. Hesap Açma ve İşlem Gerçekleştirme


Şubenizde müşteri olarak kabul edilmeyen kişi ve kuruluşlar adına hesap açıldı mı ? İş ilişkisine girildi mi, iş ilişkisi tesis edildi mi ?


Müşteri olarak kabul edilmeyen kişi ve kuruluşlara önceden belirlenmiştir. Örneğin:
  • İsimsiz veya hayali hesap açmak isteyen kişiler veya müşteriler,
  • SGA ve TF ilgisi olan kişiler,
  • Kimlik tespiti ve doğrulaması yapılamayan müşteriler,
  • Ulusal ve Uluslararası Kara Listelerde olan kişiler,
  • İlgili yasa ve mevzuat gereği kimlik ve/veya adres bilgisi vermek istemeyen müşteriler,
  • Tabela Bankası,
  • Offshore Bankası ve Offshore Bölgede Kurulmuş şirketler,
  • Kumarhane veya Gazino İşletmesi olan veya olduğu bilinen (İnternet Kumarhaneleri dahil) kişiler.
Bankanın müşteri olarak kabul edeceği kişiler önceden belirlenmiştir:

  • Banka-müşteri ilişkilerinde karşılıklı güven, doğru ve dürüst bir biçimde yürütecek müşteriler,
  • Müşteri faaliyetlerinde ve bank ile iş ilişkilerinde yasaları ve etik kuralları ihlal etmeyen müşteriler,
  • SGA VE TF ile ilgisi olmayan müşterileriler,
  • Banka mevzuatı gereği talep edilen bilgi ve belgeleri zamanında ve usulüne uygun şekilde veren müşteri portföyünden oluşmalıdır.
Buna göre; Müşteri Kabul Politikası çerçevesinde, şubenizde hesap açma ve iş ilişkisi tahsis etme konularına özel dikkat gösteriliyor mu ?


Gerektiği hallerde (örneğin, özel dikkat ve yüksek risk taşıyan müşteriler ile iş ilişkisine girmezden önce) Üst Yönetimden onay alınıyor mu ? Özel dikkat ve yüksek risk taşıyan müşteriler ilişkilerde Üst Yönetimin onayı aranıyor mu ?
 
4. Müşterini Tanı Politikası: Müşterinin Tanınması ve Kimli Tespiti Prosedürleri
 
Bankanın SGAÖ VE TFÖ konusundaki Müşteri Kabul Politikasının temelinde “Müşterini Tanı” politikası yer alır. Buna göre:


Daha önceden elde edilen müşteri kimlik bilgilerinin yetersiz ve/veya doğruluğu hususunda şüphe duyulması durumunda müşterinin talep ettiği işlemler gerçekleştiriliyor mu ?


Müşterinin iş amacı hakkında yeterli bilgi edinilemeyen veya iş amacı hususdunda şüphe duyulan durumunda müşterinin talep ettiği işlemler gerçekleştiriliyor mu ?


5. Müşterinin Tanınması kapsamında;

Müşteri durumundan ve işlemlerinden şüphe duyulması (şüphenin teyid edilebilir olması halinde) durumunda, şubeniz tarafından Genel Müdürlük, Uyum Birimine Şüpheli İşlem Bildiriminde (ŞİB) bulunacağı personel tarafından anlaşılmış mı ?


ŞİB konusunda (özellikle Şüpheli Göstergeler hususunda) personel yeterli düzeyde bilgiye sahip mi ?


ŞİB yapmak gerektiği durumlarda, şube personeli Genel Müdürlük ile iletişim kuruyor mu ? Genel Müdürlük ile işbirliği gerçekleştiriyor mu ?


ŞİB yapılması halinde (parasal sınır olmaksızın) , personel bildirimlerin gizli olduğu ve bildirimi yapılan müşteriye hiçbir bilgi verilmeyeceğinin bilincinde mi ?

ŞİB formunun doldurulması hususundan şube personelinin yeterli bilgisi var mı ?



Sonuçlar:
.............................................................................

.............................................................................

............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................

.............................................................................


Toplam Değerlendirme Puanı:...............

Kendi-Kendini Değerlendirme Metodolojisi:
1. Riskler ve kontroller hakkında ilgili bilgiyi toplamak için,
2. Denetim Planının yüksek riskli ve alışılmamış alanlara odaklanması için,
3. Faaliyet yöneticileri ve iş çalışma takımlarıyla (birimleriyle) daha çok iş birliğini ilerletmek için önem arz etmektedir.

Hipotez:
Ho: < 100 Puan: Hata oranını düşürmek için gereksiz (değersiz) pek çok kontrol sürece yerleştirilmiştir.Kontrol süreci iç ve dış mevzuat ile uyumsuzdur.

Ha: 100 puan: Hata oranını düşürmek için gereksiz (değersiz) pek çok kontrol sürece yerleştirilmemiştir. Kontrol süreci iç ve dış mevzuat kuralları ile uyumludur. Kontrol süreçlerinin devamlı izlenmesi gerekir.

Puanlama:
Puan = 0 (Politika süreçlere ve faaliyetlere halen tesis edilememiştir).
Puan = 20 (Politika iş süreçlerinde ve iş faaliyetlerinde uygulanmaktadır ve bu konuda süreçler geçmişte test edilmiştir. Süreçler etkin bir şekilde çalışmaktadır).
  • Puanlama: 0-20 arası olmalı. Toplam 100 puan
  • Amaçlanan (veya arzu edilen); her birimin toplam 100 puan elde etmesidir. Ancak elde edilen verilerin toplam 100 puandan az olması neticesinde söz konusu birimde önlem alınması için çalışmalarının başlatılması gerekecektir.
  • Her ne koşulda olursa olsun; toplam 100 puandan az alan birimler SGA riskine açıktır. Ve Uyum Yükümlülüğünü (tam olarak) yerine getirmemektedir demektir.



[1] Kendi kendine kontrol yaklaşımının esas amacı; anket formunda (soru kağıdına) yer alan bilgiler vasıtasıyla tespit edilen eksikliklerin giderilmeye çalışılması; ve ilgili sorunlara (zayıflıklara) proaktif bir yaklaşım sergileyerek önlem alınmasıdır.

Internal Control in Organizations - Updated 7.23.12

22.02.2011

KYC (MÜŞTERİNİ TANI) PROGRAMI İÇİN ON ALTIN KURAL

1. Kimlik Tespiti ve Kimlik Doğrulaması
2. Gelişim Profili-Müşteri Risk Profili + Yazılım Programı
3. Müşteri Kabul Politikası
4. Risk Değerlendirme + Risk Derecelendirme
5. Risk Temelli İzleme
6. Soruşturma
7. Belgeleme: Muhafaza ve İbraz
8. Bildirim: ŞİB-NİB
9. Uyum Denetimi
10. Sürekli Eğitim