20.04.2010

ECONOMIC CRIME AND MONEY LAUNDERING

Game theory can also be used to study a wide variety of money launderer (ML/TF) behaviors in the market place.

The acts of fraud and acts of money laundering are interconnected; money laundering is a product of fraud. The resources that being spend on fraud detection and prevention within banks may well support the AML programs.

Economic crime runs through the different sectors. Economic Crime- FRAUD: All means by which one individual can get an advantage over another by false suggestions or suppression of the truth. It includes all surprise, trick, cunning or dissembling, and any unfair way by which another is cheated.

Risk and Probability: "Until we can distinguish between an event that is truly random and an event that is the result of cause and effect, we will never know whether what we see is that we'll get, nor how we got what we got from a decision we have made, though we do not know for certain what the outcome will be.

The essence of risk management lies in maximizing the areas where we have some control over the outcome while minimizing the areas where we have absolutely no control over the outcome and the linkage between effect and cause is hidden from us.” Page 197 – Chapter 12, “The Measure of Our Ignorance” From “AGAINST THE GODS”.

Criminal are adaptive and opportunist. They always devise new methods to commit crime.

SİYASİ NÜFUZ SAHİBİ KİŞİLER (PEPs):

  • "Ülkede para yok ki, karapara nasıl olsun" diyen devlet adamları (politikacılar) ve üst düzey devlet yöneticileri,
  • Soru sormayan, soru sormaktan kaçınan bankacılar,
  • "Paranın karası beyazı olmaz" diyen bankacılar ve devlet adamları
"Siyasi Nüfuz Sahibi Kişiler" olarak tanımlanır.

Suç Geliri Aklanmasının perde arkasında olan Üst Düzey Yerli ve Yabancı Politikacılar (devlet adamları) Siyasi Nüfuz Sahibi Kişiler olarak tanımlanır.


PEPs Screening:
Dow Jones Watchlists
World-Check

PEP (Siyasi Nüfuz Sahibi Kişiler) ne demektir ?

PEFP (Siyasi Nüfuz Sahibi Yabancı Kişiler) ne demektir ?

PEPs: İleriye Bakış Açısı

PEPs: Yüksek Risk Grubu- Yerli ve Yabancı PEPs


Yozlaşmış SNSK hem özel bankacılık hizmetlerini hem de muhabir bankacılık hizmetlerini suistimal etmektedirler.

‡ SNSK:

1. SNSK ve Muhabir Bankacılık
2. SNSK ve Özel Bankacılık

Tanım (AB Direktifi):

“Siyasi nüfuz sahibi kişiler”, önemli kamu görevleri kendisine emanet edilmiş gerçek kişiler ve yakın aile üyeleri veya bu kişilerin yakın ortakları olarak bilinen kişiler anlamına gelir (AB DİREKTİFİ).

SNSK tespit edildiğinde otomatik olarak iş ilişkisi kesilmez. Sürekli GMDT gerektirir.

Müşteri Profili:
Tanım/Ünvan Kodu: Yurt dışı (yurt içi) üst düzey siyası kişi ve ailesi/yakınları.
Risk Grubu: Yüksek risk grubu
Faaliyet alanı: Muhabir bankacılık-Özel Bankacılık
Hesap Açma Kararı: Üst Düzey Yönetim
MDT Tipi: GMDT ve sürekli izleme

BASEL:

Özel bankacılık hizmeti sunan bankalar özellikle itibar riskine açıktır. Bu nedenle operasyonlarına yozlaşmış SNSK için GMDT (Risk odaklı KYC prodedürleri ) uygulamalıdır.

Önlem/Tedbir (Karşı Tedbirler):
GMDT ve Sürekli İzleme
Üst Düzey Yönetim Onayı- İkinci defa gözden geçirme için
Güvenilir SNS Listeleri Veritabanı (SNSK Listesinin satın alınması)
Uyum, denetim ile gözden geçirilmesi gerekmektedir.

Amaç :
SNSK olan kişileri sürekli izliyorum onlara GMDT prosedürleri uyguluyorum demek için SNSK listelerinin
Bilgi İşlem Sistemine kaydı gerekir.
  • Worldcheck Peps listelerinin satın alınması !

FATF: Siyasi Nüfuz Sahibi Kişiler (SNSK) İle İlgili MDT: Tavsiye 6


• Müşterinin SNSK olup olmadığını tespit etmek için uygun "risk yönetim" sistemlerine sahip olmak,
• İş ilişkisi kurmak için Üst Düzey Yönetimin onayını almak,
• Fon Kaynağını tespit etmek için önlem almak,
• Sürekli geliştirilmiş izleme (GMDT) gerçekleştirmek.

19.04.2010

SUÇ GELİRİ AKLANMASI SORUŞTURMASINDA DÖRT TEMEL ADIM

1. Yasadışı Faaliyetin Belirlenmesi

Soruşturmacıların, yasadışı faaliyetin ilgili yasalar kapsamında suç geliri aklanması veya hak kaybına neden olan öncül suçlardan biri olmasını göstermesi mecburidir.


Genellikle, suç geliri aklanması ve hakların düşürülmesi yasaları, suç geliri aklanması suçunu kanıtlamak için hedefin “yasadışı bir faaliyetin” veya öncül suçun gelirlerini kullanan bir mali işlem ile iştigal etmesini gerekli kılmaktadır.


Ülkenin yasalarına bağlı olarak, suç gelirlerinin veya fonlarının, örneğin uyuşturucu kaçakçılığı, dolandırıcılık, bankacılık ihlalleri ve haraç toplama, borsa suçları (manipülasyon) vb. gibi öncül suçlardan en az birinden türetilmiş olmasını kanıtlamalıdır.

2. Mali İşlemlerin Tespiti ve İzlenmesi

Soruşturmacılar aşağıdakileri kullanarak hedefin mali izini tespit etmeli ve sürmelidir:

- Emniyet veritabanları. Mali İstihbarat Biriminin veritabanı tüm mali soruşturmalar için başlangıç noktası olmalıdır.

- Arama izinlerinin uygulanması esnasında el konulan dokümanlar. Örneğin, para değişim makbuzları, komisyonculuk beyanları, elektronik transfer ve postayla ödeme talimatı makbuzları, kiralık kasa kayıtları, otomobil kayıtları, kredi kartı ekstreleri, kumarhane üyelik kartları ve seyahat acenteleri ile ilgili dokümanları.

- Ticari veritabanları. Dava edilen veya hedefi dava eden tanıklara ulaşılabilecek kredi bürosu raporları ve mahkeme karar listeleri hedef hakkında oldukça fazla bilgi sağlayabilir.

- Kamusal arşivler. Şirket kayıtları, sosyal güvenlik, iflas mahkeme dosyaları, boşanma ve veraset mahkeme kayıtları ve gayrimenkul kamusal arşivleri de büyük faydalar sağlayabilir.

- Lisanslandırma büroları. Motorlu araç kayıtları, evlilik cüzdanları, alkol ruhsatları ve noter kayıtları da iyi sonuçlar verebilir. Hedef kişinin küçük bir işletme ile bağlantılı olması halinde, soruşturmacı yasal gelirlerin yasadışı gelirlerle karıştırılıp karıştırılmadığını görmek ve satışları ve kar oranlarını benzer işletmeler ile mukayese etmek, alım-satım seyirlerini gözlemleyerek iş hacmini belirlemek, satın alınan ürünlerin bildirilen satışlarla tutarlı olup olmadığını görmek için tedarikçileri ve toptancıları kontrol etmek, banka kayıtlarını ve para yatırma seyirlerini analiz etmek ve yatırılan paraları satışlarla mukayese etmek için işletmenin defter kayıtlarını gözden geçirmeyi göz önüne almalıdır.

3. Hedef Hakkında Mali Analiz Gerçekleştirme

Suç geliri aklanması soruşturmasına konu hedef kişinin “dürüst bir yaşamı” yansıtan harcama alışkanlıkları sergileyip sergilemediğini tespit etmek için kullanılan bir takım araçlar vardır. [Bunlar] hedef kişinin gelirlerinin “yasadışı” kaynaklardan gelip gelmediğini belirlemek için kişinin “yasal” gelirinin üzerinde varlık elde edip etmediğini tespit edecektir. Örneğin, vergi dairesinin uygulayacağı net varlık yönetimi teknigidir.


Net varlık yöntemi genellikle hedef kişinin şüpheli varlıklarının bulunduğu hallerde kullanılır. Hedef kişinin harcama şablonunun maddi aktiflerin alınmasını ve elden çıkarılmasını gösterdiği durumlarda faydalıdır. Örneğin, davalının başlangıçtaki net varlığını belirlerse ve daha sonra söz konusu her yıl için net varlığında tenzil edilemez masraflara eklenen ve yıl için bilinen vergilendirilemez alındıları hariç olmak üzere, bildirilen vergilendirilebilir gelirini önemli bir tutarda aşan artışlar olduğunu gösterirse mahkeme fazlalık olan net varlığındaki [artışların], devletin muhtemel bir kaynak göstermesi veya olası tüm vergilendirilemez kaynakları reddetmesi halinde bildirilmemiş vergilendirilebilir geliri temsil ettiği sonucunu çıkarabilir.


Hedef kişinin dikkat çekici harcama alışkanlıklarına sahip olması halinde soruşturmacıların “fonların kaynağı ve uygulaması analizi” yürütmesi gerekmektedir. Bu, harcama kalıplarının geçici bir tabiatta olduğu durumlarda faydalıdır. Analiz formülü şöyle belirtilebilir:


Tespit Edilmemiş Nakit  =  (Toplam Nakit Giderler - Toplam Nakit Gelirler)

4. Varlıkların Dondurulması ve Varlıklara El Konulması

Başarılı bir el koyma için anahtar nokta zamanlamadır, zira özellikle suç geliri aklanması döngüsünde aracı rolünde olan birçok aklayıcı, belirli bir süre boyunca fonları biriktirecek ve bu dönemin sonunda bloklar halinde dağıtacaktır. Örneğin, ticari bir hesaba veya başka bir banka hesabına büyük para çekimlerinden hemen sonra ilgili varlık müsadere yasaları kapsamında el konulması verimli olmayacaktır.