2.03.2010

Suç Geliri Aklama Riskinin Yönetimi: Risk Yönetim ve Denetim Sistemleri

Detaylı risk bazlı müşterini tanı ilkeleri ve uygulamalarının oluşturulması,

Riskli bölge, sektör ve bankacılık ürünleri konusunda ek özen ve kontrol–uyarı sistemleri kurulması,

Sistemi kontrol edecek bir iç denetim ve izleme ve eğitim fonksiyonunun yerine getirilmesi büyük önem arzetmektedir.

Devamlı eğitim ve geliştirme

Koruyucu politika ve Prosedürleri:
- Finansal kuruluşların bünyelerine, idare şekillerine ve yürürlükteki mevzuata uygun politika yazılı (AML) ve “MÜŞTERİNİ TANI” (KYC) prosedür ve kontrol yöntemlerini,
- Bu görevler için uygun ve yüksek nitelikli personel istihdamının sağlanmasını,
- Çalışanlara yönelik olarak süreklilik gösteren bir eğitim programı hazırlanmasını,
- Sistemi kontrol edecek bir iç denetim fonksiyonu kurulmasını içermelidir.

Müşterini Tanı- İki Temel Blok: Müşterini Tanı ve Risk Oluşturan Hesap ve İşlemleri İzlenmesi


A. Müşterini Tanı:
- Kimlik Tespit Yükümlülüğü ve Müşteri Profillerinin Oluşturulması
- Müşteri Olarak Kabul Edilmeyecek Kişi ve Kurumlar (WATCH LIST)
- Hassas Müşteri Grupları ve İlave Özen

B. Risk Oluşturan Hesap ve İşlemleri İzlenmesi:

Hassas Müşteri Gruplarının Tanıtıcı Bilgilerinin ve İşlemlerinin periyodik olarak gözden geçirilmesi


Riskli İşlemlerin periyodik veya anlık olarak izlenmesi, raporlanması ve kontrolü

Yükümlülük Denetimi

Müşteri Profillerinin Oluşturulması:

A. GERÇEK KİŞİLER
Kimlik Tespiti, Uyruğu, yerleşim yeri, İş ve Meslek Bilgileri, Gelir Düzeyi ve Kaynakları, Hesap Açma Amacı, Beklenen İşlem Türü ve Hacmi

B. TÜZEL KİŞİLER
Kimlik Tespiti, Yönetim ve Ortaklık Yapısı, Faaliyet Alanı, iş yaptığı alanlar, başlıca alıcı-satıcıları, İşyeri, kapasitesi, ciro ve çalışan sayısı, Hesap Açma Amacı, Beklenen İşlem Türü ve Hacmi