14.02.2011

SGA ÖNLENMESİ PROGRAMI: EĞİTİM

Finansal Kuruluşların; personel eğitimini içeren resmi, yazılı SGAÖ eğitim programlarına sahip olması yasal bir zorunluluktur.

Yükümlüler, personelin Müşterini Tanı (KYC) Prosedürlerini ve ŞİB göstergelerini yeterli düzeyde öğrenebilmesi için sürekli eğitim vermelidir.

Eğitimin Amacı:

1. Personelin Güncel bilgilerle donatılması
2. Kurumsal kültür ve bilincin geliştirilmesi
3. Kurumun yükümlülükleri, politikaları ve prosedürleri hususunda eğitilmesi.

Eğitimin Temel Unsurları:

■ Kim
■ Ne
■ Nasıl
■ Ne Zaman
■ Nerede

Eğitimde Kimler Eğitilecek:

Başarılı bir eğitim programının en önemli adımı eğitilecek hedef kitlenin belirlenmesi ve görev aldıkları birimlerle ilgili konular hakkında eğitim verilmesidir. Örneğin,

■ Kredi operasyonları personeli
■ Müşteri temsilcileri
■ Uyum Personeli
■ Üst Düzey Yönetim
■ Yönetim Kurulu

Eğitimde Ne Aktarılacak:

■ SGAÖ ve TF nedir Tarihi Gelişimi ve Sonuçları
■ SGAÖ yasalarından kaynaklanan yükümlülükler
■ Yükümlülük ihlallerinde verilen cezalar
■ ŞİB yapma usulü (subjektiftir)
■ Bildirim gerekliliklerinden kaçınmak isteyen müşterilere nasıl yanıt verileceği
■ Müşteri kimlik tespiti ve teyidi.
■ Müşterini Tanı (KYC) politikaları ve prosedürleri (objektiftir)
■ Mevzuattaki değişmeler ve diğer gelişmeler.

Eğitim Nasıl Yapılacak:

■ Eğitimin yapılma şekli (Sınıf Eğitimi, E-Eğitim): Göresel-İşitsel /internet-intranet gibi kanallardan yararlanarak.
■ Kitlenin belirlenmesi ( Birim Ünvan Dağılımı)
■ Eğitimi Aktaracak kişinin tespit edilmesi
■ Eğitim hedefinin belirlenmesi ve müfredatın oluşturulması
■ Sürekli eğitim amacıyla eğitim takviminin belirlenmesi
■ Eğitim Materyallerinin oluşturulması
■ Sınav Yapılması ( Eğitimin ölçülmesi için)
■ Katılımın İzlenemsi (ödül ve ceza için)

Eğitim Ne Zaman Yapılacak:


Kuruluşun politikalarına göre eğitimin yapılacağı zaman dilimi değişebilmektedir.

1. Normal Çalışma Saatlerinde ( Mesai Ücreti Ödememek İçin)
2. Çalışılmayan gün ve saatlerde (işlerin aksamaması için)
3. Eğitime katılacak kitlenin dönemsel yoğunluğun olmadığı günlerde (eğitim yılsonu  yoğunluğunda olmamalı)
4. Acil Durumlarda.

Eğitim:
  1. Yazılı eğitim politikası ve programı olmalıdır.
  2. Eğitimin başarısı- düzenli eğitim,sürekli eğitim olmalıdır.
  3. Her çalışan işe başlamadan evvel eğitim almalı ve eğitim programları sürekli (düzenli) olmalıdır.
  4. Eğitim faaliyetleri Uyum Görevlisi tarafından tasarlanır ve yürütülür.
  5. Eğitim programının etkinliği Uyum Birimi tarafından gözetilir-izlenir.
  6. Eğitim programının faaliyetleri (etkinliği ve verimliliği) iç denetim birimi tarafından değerlendirilir.
  7. Personele görevlerine göre eğitim verilmesi.
  8. Çalışanın uğraştığı iş ile ilgili eğitim alması gerekir.
  9. Yeni personel işe başlamazdan evvel eğitilmelidir.
  10. Eğitimin içeriği farklılaştırılır. Personele görevlerine göre eğitim verilir.
  11. Yeni ve eski personele farklı eğitim verilmelidir.
  12. Eğitim sürekli olmalı, eğitimde yılda bir yaklaşımı olmamalıdır.
Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesi ile ilgili "Eğitim Programı" sürekli (devamlı) olmalıdır.