14.02.2011

SGAÖ PROGRAMI: UYUM DENETİMİ

Uyum Birimi tarafından izleme ve kontrol faaliyetlerinin etkinliği, iç denetim birimi tarafından değerlendirilir. İç denetçiler tarafından SGAÖ (AML) Programının sürekli olarak gözden geçirilmesi ve zayıflıkların tespit edilmesi gerekir.

■ Programın etkinliği için düzenli denetim yapılmalıdır.
■ Denetleme bağımsız olmalıdır.
■ İnceleme sonuçları doğrudan Yönetim Kuruluna raporlanmalıdır-sunulmalıdır.
■ Denetleme tamamlandıktan sonra gerekli değişiklikler uygulanmaya konmalıdır.
■ Bir sonraki denetimde, önceki denetimde tespit edilen eksikliklere ilişkin eylem planı alınıp alınmadığı kontrol edilmelidir.

SGAÖ uyum programının yeterli şekilde denetiminde şunlar sorulmalıdır:

1. Uygun kayıtlar tutuluyor mu ?

2. Şüpheli faaliyet-Şüpheli İşlem Bildirimleri uygun şekilde dolduruluyor mu ?

3. ŞİB zamanından MİB gönderiliyor mu ?

4. ŞİB gizlilik çerçevesinde yapılıyor mu ?

5. ŞİB yapıldıktan sonra kayıtlar uygun kayıt sistemi ile muhafaza ediliyor mu ?

6. Müşterilerden uygun kimlik bilgileri talep ediliyor mu ?

7. Müşteriden elde edilen kimlik bilgileri doğrulanıyor mu ?

8. Yüksek riskli hesaplar düzenli şekilde gözden geçiriliyor mu ?

9. Program takip ediliyor mu ? Prosedürlere uyuluyor mu ?

10. Çalışanların tümü SGAÖ uyum programını anlamış mı ?

11. Bir önceki denetim bulguları hususunda karşı eylemlerde bulunuldu mu ?

Eğitim programını değerlendirirken:

Eğitime verilen önemin boyutu ?

Çalışanların sorumlulukları yer alıyor mu ?

Eğitim tüm iş alanlarına ilişkin riskleri içeriyor mu ?

Eğitimin sıklığı yeterli mi ?

Eğitim banka politika ve prosedürlerini kapsıyor mu ?

SGAÖ ve TF bağlantılı şüpheli işlem tipleri ayrı ayrı kapsanıyor mu ?

Yükümlülük ihlalinde verilecek cezaların bilinci yeterli mi ?  gibi sorulara yanıt aranmalıdır.

SGAÖ uyum programının harekete geçirilmesi yeterli değildir. İç denetim birimi tarafından programın sürekli olarak izlemesi ve başarısının değerlendirmesi gerekmektedir.

Düzenli ve sürekli değerlendirme çok önemlidir. Uyum programının sık sık denetlenmesi (en azından yılda bir defa) caydırıcı tedbirlerin suç geliri aklama yöntemlerinden daha hızlı gelişmesinin sağlanmasına yardımcı olabilir.